Netrix är sedan den 1 januari 2019 en del av eValent Group AB.Läs mer här!

Sälj B2B med Magento kopplat till Visma Administration

B2b-handeln på internet växer i takt med den generella digitaliseringstrenden.

Vill du förbättra din försäljning till andra företag?

Med Magento kopplat till Visma Administration kan du ge dina ge dina kunder individuella priser och villkor, precis som när de ringer in sina beställningar. Det sparar tid åt både dig och dina kunder.
Företaget BatteriGrossisten är en av de Visma-användare som nu gått över till att använda Magento som e-handelsplattform.

Business-to-business-handeln på internet växer snabbt i takt med den generella digitaliseringstrenden. För dem som redan vant sig att handla online privat blir det snabbt en självklarhet att även göra samma sak på jobbet.

Integration av priser och kundregister viktigt för B2B

Det finns dock en del skillnader mellan försäljning till konsument och försäljning till företag. En av de viktigaste är den individuella prissättningen. Med olika prislistor för olika kundgrupper optimeras försäljningen till varje kund. Och detta måste hänga med även när företagskunden kommer till webbshopen.

Detta löser vi mer integrationsprogramvaran Netrix SaleSync. Den överför kundinformation och prislistor från Visma Administration till Magento, så att en kund som loggar in i webbshopen får ”sina” priser. Det innebär att du kan utnyttja all den information du redan underhåller i Visma, med allt vad det innebär i tidsbesparing för både dig och dina kunder.

Liksom för konsumenten är det också för företagskunden viktigt med en utförlig produktbeskrivning.

BatteriGrossisten kompletterar Visma-koppling med uppdatering från Excel-fil.

I BatteriGrossistens webbshop kan kunderna filtrera fram rätt produkt och se ”sina” priser.

För företaget BatteriGrossisten var det en självklarhet att integrera sitt Visma Administration när de valde att uppgradera sin webbshop till en modern Magento-lösning. Med snart 2000 företagskunder i registret tjänar de in mycket tid på att både pris- och kundinformation överförs automatiskt, liksom på att webbordrar hämtas in till Visma utan manuell hantering.

För företagskunderna finns dessutom ett snabborderformulär, som ytterligare förenklar beställning vid order med många orderrader.

Logik för tillgängliga leveranssätt

I Batterigrossistens webbshop är det också avgörande att kunna styra vilka leveranssätt som är tillgängliga beroende på kundvagnens innehåll. Detta sker genom en logik som baserar sig på bland annat volym, kundtyp (privat/företag), artikeltyp och ”farlig gods”, mm.
Liksom för konsumenten är det också för företagskunden viktigt med en utförlig produktbeskrivning och att det är lätt att hitta i sortimentet. För att underlätta för kunderna finns i webbshopen därför möjlighet till filtrering på över 20 olika attribut, såsom batterispänning, laddström, storlek, mm. All denna information har inte fått plats i Visma administration, och de använder därför Netrix SaleSyncs funktion för produktuppdatering från Excel-fil som komplement.

Läs mer om Batterigrossistens webbshop!

Läs mer om att använda Netrix SaleSync för att integrera Visma Administration med Magento!