Ökade sin försäljning med 25 % efter flytt till Magento

Möbelföretaget Nilssons i Svedala bytte e-handelsplattform till Magento.

I kombination med ett antal åtgärder har satsningen snabbt gett resultat.

Efter fyra månader har försäljningen ökat med 25 procent.

– Det känns tryggt att arbeta med Netrix. Vi har fått svar på våra frågor och dessutom ordentliga förklaringar på hur lösningen fungerar, säger Michael Persson, butikschef och projektansvarig.

Nilssons Möbler i Svedala säljer möbler i sitt varuhus utanför Malmö, samt på webben. För ett år sedan kontaktade man Netrix för att flytta över sin e-handel till en plattform som man själva kunde äga. Man ville också rationalisera hanteringen genom att integrera webbshopen med sitt affärssystem, Garp. Efter rekommendation från kollegor i branschen och egna efterforskningar föll valet på Magento och Netrix.

– Det har fungerat perfekt, säger Michael Persson, butikschef och ansvarig för e-handelsprojektet på Nilssons Möbler i Svedala.

– Det finns fortfarande små saker som kan bli bättre, men det har blivit mer lätthanterligt, och det känns också säkrare nu när vi alltid har ett uppdaterat lagersaldo i webbshopen.

Netrix roll i projektet har varit att sätta upp och konfigurera webbshopen, implementera designtema och tilläggsmoduler, samt att med integrationsmotorn Netrix SaleSync sätta upp kopplingen till Garp. Integrationen gör att drygt 6000 produkter, priser och lagersaldo uppdateras automatiskt, samt att webborder hämtas till affärssystemet.

Nilssons i Svedala har ökat sin försäljning med 25 % i sin Magento-baserade webbshop.

– Det känns tryggt att arbeta med Netrix. Vi har fått svar på våra frågor, och dessutom ordentliga förklaringar på hur lösningen fungerar, säger Michael Persson.

Efter fyra månader med den nya plattformen går det att konstatera att flytten har varit framgångsrik.

– Försäljningen har ökat med 25 procent, berättar Michael Persson.

Exakt vad den ökade försäljningen beror på är inte helt enkelt att reda ut. Michael Persson pekar på ett antal punkter.

– Vi har tillfört mer resurser till vår e-handel. Vi kan göra mer själva, och vi hanterar nu fler artiklar i webbshopen.

– Och så är det nog så att det ligger i tiden, alltfler av våra kunder handlar nu på nätet.

 

Läs mer om projektet här!