De 9 viktigaste funktionerna för B2B i Magento 2

Du som säljer till företag kan förbättra din e-handel betydligt genom att utnyttja de funktioner och tillägg som finns för Magento.

Vi har satt upp 100-tals e-handelslösningar för business-to-business (B2B) genom åren. Här delar vi med oss av vår erfarenhet och presenterar de viktigaste punkterna för att skapa en effektiv webshop för dina företagskunder.

1. Prislistor

– gör det enkelt att anpassa priser till olika kundsegment
Att ha olika prislistor för olika kundgrupper är ett av de enklaste sätten att kunna erbjuda olika priser till dina företagskunder. I Magento hanteras detta effektivt genom att kunder kategoriseras i kundgrupper, t.ex Standardkund, Storkund och Grossistkund. På varje artikel sätts det pris som ska gälla för respektive kundgrupp. Det går även att ange mängdrabatter (staffling) för respektive kundgrupp.

I Magento hanterar du prislistor genom att sätta olika priser för varje kundgrupp.

I Magento hanterar du prislistor genom att sätta olika priser för varje kundgrupp.

2. Rabattavtal

– ger obegränsad flexibilitet i prissättningen
Det finns nästan lika många sorters rabattsystem som det finns säljande företag. En vanlig metod är att använda prislistor och rabattsatser i kombination, vilket ger en närmast obegränsad flexibilitet. En kund kan till exempel kopplas till en förmånligare prislista, och ovanpå det även få en procentrabatt på vissa produkter. I Magento kan detta göras genom att kunder placeras i kundgrupper, som får sina priser utifrån en kombination av olika prislistor och prisregler.

3. Integration med affärssystem

– effektiviserar prishanteringen
Med den ofta komplexa prisstrukturen i B2B-handel blir det särskilt viktigt att effektivisera prisuppdateringarna i webshopen. Eftersom varje affärssystem har sitt eget system för kundrabatter, så behöver det rabattsystem du använder ”översättas” till en kombination av prislistor och prisregler i Magento. När detta är gjort kan du fortsätta att använda ditt affärssystem för prisuppdateringar, som nu automatiskt uppdaterar priserna i din webshop.

4. Fleranvändarkonton

– förenklar orderprocessen för företagskunder
Ett kundföretag har ofta flera personer som ska kunna beställa i din webshop. Med flera konton kopplade till företagets kundnummer kan de enskilda medarbetarna lägga beställningar på företagets villkor, men med de egna adressuppgifterna förifyllda. Det underlättar också för kundföretaget att hålla ordning på sina beställningar.

5. Snabborder

– gör det enklare att köpa dina produkter
Företag lägger ofta beställningar med ett stort antal orderrader, och ofta köper de samma produkter gång efter gång. De uppskattar därför en funktion där de slipper bläddra och söka produkter i webbshopen. Med en snabborderfunktion i din Magento-lösning kan de istället enkelt fylla i sin beställning på en enda sida, bara genom att skriva de första tecknen i produktnamnet eller artikelnumret, och sedan fylla i antal.

Kunden hittar enkelt sina produkter i snabborderformuläret, och lägger dem med ett knapptryck i kundvagnen.

Kunden hittar enkelt sina produkter i snabborderformuläret, och lägger dem med ett knapptryck i kundvagnen.

6. Offertförfrågan

– förenklar säljprocessen för företagskunder
Vid mer komplexa beställningar är det en fördel att erbjuda kunden att kunna göra en offertförfrågan på de produkter hon lagt i kundvagnen. I Magento ser du sedan vilka och hur många produkter kunden är intresserad av, och behöver bara fylla i det pris du vill erbjuda kunden. Därefter kan kunden omvandla sin offertförfrågan till en order.

7. Orderanpassade fraktvillkor

– visar exakt fraktkostnad redan vid beställningen
B2B-företag säljer ofta svårhanterade produkter, till exempel kemikalier och frätande gods, eller stora otympliga maskindelar eller byggelement, där fraktkostnaderna kan bli helt avgörande för priset på en leverans. Med orderanpassade fraktvillkor kan frakten beräknas utifrån om leveransen innehåller produkter klassade som farligt gods, eller produkter som levereras på pall eller i paket. Det gör att kunden kan se det totala priset för ordern innan hon beställer, och slipper osäkerheten med att fraktkostnaden kan bli väldigt hög. Det gör det dessutom möjligt att ta betalt direkt vid orderläggningen, i de fall du inte vill fakturera ordern i efterskott. I Magento finns ett väl fungerande system för vikt- och destinationsbaserad fraktkostnadsberäkning. Med hjälp av extensions och anpassningar kan du exakt den fraktberäkning du behöver.

8. Utförlig produktpresentation

– gör det möjligt att sälja informationsintensiva produkter
Många B2B-företag säljer produkter där den exakta specifikationen är helt avgörande för att kunden ska kunna beställa. Det behövs då en mängd information i form av bilder, texter, tabeller, diagram, produktblad, länkar till tillverkarens hemsida, och så vidare. I Magento hanteras detta genom att man kan skapa ett obegränsat antal produktattribut. Dessa konfigureras utifrån vilken information de ska innehålla, så att det blir enkelt att lägga in materialet på ett översiktligt sätt.

9. Multishops-lösning för B2B och B2C

– separera företagsförsäljning från konsumentförsäljning
Försäljning till företag kan skilja sig mycket från hur man säljer till konsument. I många fall är det därför en fördel att ha separata gränssnitt för dessa segment. Till exempel kan du vilja låta konsumenter se och köpa endast färdiga produkter, medan företag har möjlighet att beställa halvfabrikat. Eller så kan du vilja ha en helt annan design för konsumenterna, med annan produktpresentation, andra fraktvillkor, mm. Detta kan uppnås genom att sätta upp flera ”websites” i en och samma Magento-lösning. Du kan då administrera båda websiterna i samma admin-gränssnitt, vilket gör din e-handelslösning både billigare och effektivare.