Mobilanpassat med Magento

Att handla från mobil och surfplatta är på väg att bli det vanligaste sättet att genomföra köp på nätet. Och utvecklingen har gått snabbt under det senaste året. Under 2014 ökade andelen svenska konsumenter som handlat från mobil eller surfplatta till 37 %, jämfört med 26 % året före.

responsivKälla: Svensk E-handel 2014

De flesta e-handlare har också upptäckt hur viktig denna snabba förändring är för deras försäljning, och tänker också utnyttja det till sin fördel. För ett år sedan hade 37 % en mobilanpassad webbplats, och hela 57 % hade planer på att förbättra mobilupplevelsen för sina kunder under 2015.
Källa: E-barometern 2014, (Handelns utredningsinstitut, HUI)

Mobilanpassning förbättrar köpupplevelsen

För att ge besökaren en optimal upplevelse krävs att designen anpassar sig till den enhet som används. Detta kallas responsiv webdesign. En bred skärm ger annan visning än en mindre skärm. Websidan anpassas för pekskärm, och en mobil besökare får en bra upplevelse även på ett mycket begränsat skärmutrymme.

Med ett specialanpassat utseende för just den enhet som din kund använder så ökar dina möjligheter att kunden stannar kvar på din sajt, och även genomför en beställning.

Din Magento-webbshop är responsiv från start

När vi sätter upp en webbshop på Magento-plattformen, så är den i grunden alltid responsiv, med ett effektivt flöde som ökar konverteringen bland dina besökare. Och inte nog med det – en mobilanpassad webbplats rankar även bättre i Googles sökresultat vid sökning från smartphones och surfplattor. Sedan våren 2015 premierar Google sajter som underlättar för mobila besökare.

Om du inte redan har en responsiv webbshop, så är det snabbaste sättet att få det att beställa vårt startpaket. Oavsett vilken design eller vilket tema du vill ha på din webbshop, så ser vi till att den fungerar bra i den mobila verkligheten.