”Vi har nu betydligt lägre kostnader, och det har även blivit enklare att hantera administrationen.”

Teodor Gjerde, e-handelsansvarig på Smith & Bull A/S.

Fakta om webbshopen.
Produkter: Skinn, läder, verktyg och tillbehör
Plattform: Magento 2.1
Externa kopplingar: Netrix SaleSync används för integration med affärssystemet Visma Global (artiklar, lagersaldo, priser, order).
Viktiga funktioner:
  • Fraktberäkning baserad på vikt och orderbelopp
  • Prisberäkning baserad på längd- och bredd som anges av kunden
  • Klarna Checkout för konsument och företag.
  • Betalning mot faktura för avtalskunder
  •  Snabborderformulär, där kunder som är välbekanta med sortimentet enkelt fyller i de artiklar de vill beställa utan att behöva bläddra i webbshopen.
Lanserades: 27 dec 2017
Adress: https://www.skinnlaaven.no/

Skinnlaaven.no är en webbshop som drivs av det norska företaget Smith & Bull A/S. Målgruppen är läderslöjdare och hantverkare som behöver skinn, verktyg och andra tillbehör. Företaget har 8 anställda och en omsättning på ca 15 miljoner kr.

Under några år drevs webshopen i en Magento 1.9-plattform. Det visade sig dock att genom att byta leverantör och samtidigt uppgradera den senaste Magento-versionen, så kunde man sänka kostnaden betydligt.

– Hos vår gamla leverantör var det alldeles för dyrt, och dessutom dålig uppföljning på olika ärenden, förklarar Teodor Gjärde.

Anledningen till att man valde Netrix som leverantör var att deras svenska dotterbolag Tjäder-Läder redan anlitar Netrix för sin Magento-lösning. Netrix kunde dessutom tillhandahålla integration med affärssystemet Visma Global i Magento 2, vilket är avgörande för att e-handeln ska fungera effektivt.

I samband med flytten har man också passat på att förbättra webshopen på flera punkter. Bland annat synkroniseras nu även lagersaldot från Visma Global. Dessutom läggs nu alla fraktavgifter till i det belopp kunden betalar på kassasidan. Dessutom räknas priset på skinnbitar ut direkt i webshopen, baserat på läng- och bredduppgifter som kunden fyller i. På så sätt slipper Skinnlaaven hanteringen med att ta betalt i efterskott.

– Det har blivit mycket enklare att sköta administrationen av webshopen, konstaterar, Teodor Gjärde.

Eftersom en viktig del av Skinnlåvens mågrupp utgörs av företag, så är webshopen också konfigurerad för den B2B-funktionalitet som finns inbyggd i Magento, bland annat kundinloggning så att inloggade kunder kan handla från olika prislistor. Dessutom finns ett snabborderformulär för att förenkla för företag som lägger större beställningar.